Jag såg dem – jag gillar dem – jag sydde dem!
Porträtt av några kända
INGELA GRÉAU
OBS! Utställningen är förlängd och avslutas på fredag 28 september
Ingela Gréau
Hur kom det sig att jag gjorde dessa 12 porträtt?
Hur lång tid tog det att sy dem?
På sista frågan kan jag svara som Lars Lerin brukar göra, då han alltid får samma fråga om sitt minutiösa arbete, 56 år och 3 månader, svaret blir 70 år och några månader, ett helt livs seende.
Som konstnär ser man sig ständigt om efter inspirations källor.
De 12 som porträtterats har inte blivit det av en slump. De är alla inspirerande på ett eller annat sätt, gemensamt för dem är, att alla gått sin egen väg, har en viss slags humor och fascinerande utseenden.
Hur gjorde jag?
Jag har sytt tavlor i många år nu och har en egen teknik eftersom jag aldrig tagit en enda kurs i ämnet, utan arbetat med helt andra saker, som sjukgymnast, inköpare med resor i många länder, som flygbolagsanställd, som kock osv.
Kanske ligger det i generna? Min mammas farfar var skräddarmästare i Gävle och mammas faster broderade balklänningar.
Tekniken då?
Först gäller det att ha massor av små tygbitar hemma sorterade efter färgtoner, som målarens palett.
Sedan kommer analysen av bilden, färgerna och formerna?
Man letar fram tygbitar till varje del.
Ritar upp hur stor bilden ska bli, på ett bottentyg.
Ritar och klipper ur de olika formerna i sina respektive färger.
Lägger ut dem, flyttar runt dem tills de har hittat sin plats.
Funderar efter i vilken ordning de ska sys. Om man ska göra ett träd är det bäst att sy himlen bakom innan man syr trädet, annars blir det ett mycket pinsamt jobb att få dit himlen efteråt!
Man nålar fast en bit i taget, tråcklar och syr med langettstygn runt kanterna.
Efter ett tag märker man att utgångsbiten kommit fel och att felet ökat på sig bit för och bit, man sprättar och sprättar, vilket tar dubbelt så lång tid som att sy, dessutom med risk att förstöra alltihop!
När grunden är lagd gäller det att få fram detaljerna, nyanserna och relieferna genom att brodera och kanske måla med textilfärg.
Till sist monteringen, vid det laget är man rätt trött på det hela!
En resumé av Ingela Gréau’s långsamma färd mot ett textilt verk!
Mail: ingela.greau@comhem.se
Ordförande i Skapande Broderi Stockholm